woensdag 20 september 2017
Snel naar rubriek:
Inloggen      Registreren
Ronald Oudman - Bouw zelf die dieselmotor!
Gepubliceerd op: 18-03-2011 Aantal woorden: 386
Laatste wijziging: 18-03-2011 Aantal views: 991
Easy-print versie Aantal reacties: 0 reacties

Bouw zelf die dieselmotor!

Ronald Oudman


Vandaag beginnen we met de bouw van een eenvoudige kleine dieselmotor. Let op, diesel kan in brand vliegen maar dat houdt het ook wel weer spannend.

We beginnen met het ruwe staal. Acht gaten boren voor de cilinders en we zijn al een end op weg. Maar we mogen de inwendige mens natuurlijk ook niet vergeten, daarom eerst tijd voor een lekker bakkie koffie. Pas op met die koffie trouwens, want koffie bestaat uit water en zoals we allemaal weten: water en staal gaat niet samen, tenzij je het hebt over roestvrij staal, een INOX legering, roestvrij staal roest niet, dus dat probleem is in ieder geval opgelost.

Het is belangrijk om de bougies te ontvetten voordat we ze in gaan pluggen. Het beste kun je dat doen met een vetvrij doekje. Ik zou zeggen, pak de Tork rol er maar bij!

De boring en de slag van de cilinders bepalen het uiteindelijke vermogen van onze machine. Dat betekent hoe hard je er mee kan en wat je er mee kan trekken. Ook de bekabeling is zeer belangrijk. Eigenlijk is alles belangrijk. Dat is ook het mooie. Want als je 1 ding niet goed doet, zeg dan maar dag met je handje tegen je mooie zelfgebouwde diesel.

De bekabeling moet goed geïsoleerd zijn en vrij liggen van bewegende onderdelen en delen die warm worden. Doe je dat verkeerd, dan ontstaat er kortsluiting en dan gaat de boel in de hens en dat wil je natuurlijk niet als je op de A2 rijdt, bij Prinsenbeek.

We zijn bijna klaar, nu moet alles nog even lekker doorgesmeerd worden... dat vind ik zelf altijd het leukste om te doen en mijn vrouw is er ook blij mee. Je kan hier niet zomaar willekeurige smeermiddelen voor gebruiken, het keurmerk van de GMICA is erg belangrijk. Zorg er voor dat alles lekker in het vet staat. Wel even handjes wassen na afloop. De Tork rol staat in de buurt.

Nu hijsen we onze machine in de trekker, we monteren de carosserie, voorzichtig met het plaatwerk, he! Nu hebben we een motor met directe inspuiting van de diesel op de zuiger! En kunnen we de A2 op. Op naar Prinsenbeek!

Dat was het voor deze keer. Volgende week besteed ik aandacht aan het GMICA keurmerk.

Er zijn geen reacties op deze tekst.


Het plaatsen van reacties kan alleen als u ingelogd bent. Klik hier om naar de inlogpagina te gaan.


Copyright © 2002-2017 Geoffrey Reemer en René Claessens