dinsdag 16 oktober 2018
Snel naar rubriek:
Inloggen      Registreren
Geoffrey Reemer - Straffen op school
Gepubliceerd op: 17-03-2002 Aantal woorden: 357
Laatste wijziging: - Aantal views: 4381
Easy-print versie Aantal reacties: 6 reacties

Straffen op school

Geoffrey Reemer


Opstel Nederlands: Straffen op school.

Iedereen heeft het wel eens meegemaakt, docenten die uitspraken riepen van "En nu ga je eruit!" en "Ja, jij blijft vanmiddag maar even na!" Straffen is iets wat docenten steeds vaker doen. En waarom eigenlijk? Zou het helpen om te straffen op school?

Vroeger was men als leerling niet gelukkig. Als een leraar of lerares in die tijd vond dat iemand op één of andere manier de voorspoedige voortgang van de les belemmerde, kreeg de ongelukkige ongenadig op zijn donder. In die tijd waren de lijfstraffen nog toegestaan. Nu mag dat gelukkig niet meer. Tegenwoordig is het eruit sturen van leerlingen erg populair. De gemakkelijkste manieren om van een lastige leerling af te komen, gevolgd door strafregels en nablijven, altijd goed voor de kleine vergrijpen. U ziet, creativiteit is ver te zoeken bij het straffen.

Wat is nou het nut van straffen? Bij het eruit sturen, bijvoorbeeld, wordt natuurlijk wel bereikt dat de lastige individu uit het lokaal is, maar dat is eigenlijk ook wel het enige. Zeker als die leerling een hekel aan de docent heeft, zal hij de volgende keer weer net zo vervelend zijn. Het geven van straffen werkt mijns inzien dus averechts: het zal alleen maar leiden tot irritatie en haat bij de leerling.

Nu zult u zich natuurlijk afvragen hoe een lastige leerling dan tot de orde gebracht kan worden. Wel, ik kan u dit zeggen: het is zeker mogelijk om les te geven zonder straffen en waarschuwingen en ik ken docenten die dat kunnen. Hier moet ik echter wel bij zeggen dat het echte professionals zijn, die vol zelfvertrouwen voor de klas kunnen staan en zonder straffen en waarschuwingen toch het overwicht kunnen behouden. Als de docent er echter al aan het begin van de les onzeker uitziet, zal de les waarschijnlijk niet zonder straffen verlopen.

Conclusie: straffen op school is naar mijn inzien een teken van zwakheid. Als de docent beschikt over zelfvertrouwen en overwicht, is het geven van straffen niet nodig.

(Noot van de auteur: dit opstel heb ik geschreven in 3VWO. Mijn cijfer was een 7)


het vorige bericht was een reactie op Elly @ 03-01-2006 19:27:38
het vorige bericht was een reactie op Elly


Allard @ 03-01-2006 19:26:43
denkt u dat "eruit gestuurd" worden verder geen consequenties heeft behalve dat je niet meer in de les hoeft te zitten... dacht het niet


@ 19-09-2003 17:20:16
Inmiddels, zo'n 6 jaar en 4 jaar ervaring als leerkracht in opleiding verder, ben ik nog steeds van mening dat straffen om het straffen zelf niet helpt. Toch geef ik als ik lesgeef kinderen af en toe straf. Als een kind de hele tijd andere kinderen af zit te leiden, krijgt hij een plaats vooraan de klas. Een kind dat een opstel volledig verprutst omdat hij zogenaamd grappig wil doen mag het overmaken. Het nut van straffen zit hem in de motivatie. Als ik een kind straf geef, dan is dat voor zijn eigen bestwil (ook al lijkt het voor kinderen vaak niet zo). Helaas zijn er ook leerkrachten die straf als een soort wraakmiddel toepassen, of die uit onmacht straffen. Zulke leerkrachten houden het nooit zo heel lang vol.


arne @ 19-09-2003 15:52:45
ik ook
goed stuk
veel mensen worden er bij mij ook uitgeschopt.
en als je vraagt krijg diegene een rooie kaart dan krijg je zelf wel een


elly @ 28-12-2002 11:00:56
zeker een leraar met overwicht, gezien het goede (verdiende) cijfer.
Fijn toch om eruit te worden gestuurd? Vatbaar voor herhaling. Het werkt alleen goed voor de leerling, dus schieten de leerkrachten er niets mee op.


sanne @ 27-12-2002 23:29:49
en gelijk geef ik je



Het plaatsen van reacties kan alleen als u ingelogd bent. Klik hier om naar de inlogpagina te gaan.


Copyright © 2002-2018 Geoffrey Reemer en René Claessens